Historien om Det lille Apotek
Dette er beskrevet af Lisbeth og Werner Ingemann.
De gik på pension d. 29. februar 2020, og overgav herefter nøglerne til den daglige leder af restauranten igennem mange år, nemlig Ann Christina Haar Krag og hendes mand Henrik Haar Krag.
Det lille Apotek
Apotekeren i Store Brøndstræde nr. 4, begyndte at sætte diverse krydderurter på finsprit og kunne derved tilbyde byens borgere på dramme med forskellig smag, hvilket blev meget populært. Der fra stammer ordsproget ”bitter er ikke noget man er, det er noget man drikker”
Apotekeren omdannede i 1720 stedet til Københavns første restaurant og kaffehus, og københavnerne strømmede til dette nye sted og nød den ”medicin” huset nu bød på, og med beliggenhed i det berygtede Brøndstræde kvarter, blev stedet hovedsageligt stamsted for sømænd og letlevende fruentimmere (damer).
Efter den sidste store brand i København i 1808, hvor slumkvarteret i Brøndstræderne udbrændte genopstod ”Det lille Apotek” igen, i 1829 men i ejendom på hjørnet af Store og lille Kannikestræde.
Bemærker man nedgang til ”Det lille Apotek” er denne på et skråt hjørne, hvilket er tegn på at ejendommen er bygget eller genopbygget efter den sidste store brand af København, hvor en af årsagerne til at branden blev omfattende var, at sprøjterne ikke kunne komme om hjørnerne fordi husene lå så tæt. Derfor afskar man hjørnerne på mange af hjørneejendommene ved genopbygningen.
Det var en gammel skibskaptajn ved navn Rhode der fik bevilling til beværtning på stedet, og da adskillige Regensianere med Christian Winter (1796-1876) i spidsen opfordrede de studerende på Regensen til boykot af regensens nye økonom og henlagde derfor møderne til kælderrestauranten på hjørnet af store og lille Kannikestræde, ”Det lille Apotek” hvilket var medvirkende til at man i 1830 netop her grundlagde studenterforeningen. Dette bevirkede at studenterne i mange år prægede stedet der i en periode også hed ”Peter Fabers Minde” efter den berømte beboer oppe i huset og hvis mindeplade er opsat på facaden.
Peter Christian Frederik Faber (1810-1877) var Danmarks første telegrafdirektør, og er i dag nok mest kendt som digter til nogle af Danmarks kendteste julesange, som ”Højt fra træet grønne top” – ”Sikke en voldsom trængsel og alarm”, og mange flere.
Da ”Det lille Apotek” var tilholdssted for både danske og norske ”rus-studenter” og det fortælles at den dansk-norske forfatter Axel Sandemose, der formulerede ”Janteloven”, fejrede sit bryllup på ”Det lille Apotek” ved at drikke sig selv og de forsamlede dansk-norske studenter godt berusede, for til sidst måtte bære ham hjem.
Også den kendte digter Ludvig Holberg var kendt i kvarteret på og har derfor fået en af stuerne opkaldt efter sig, ligesom Peter Faber.
Præsterne ved Vor Frue Kirke, kannikerne, havde deres boliger i Store og lille Kannikestræde, hvilket er årsag til gadernes navne.
Mest kendt i den store verden er jo nok H.C. Andersen, Danmarks store eventyrdigter. Det påstås at hans stambord er det der i dag kaldes bord nr. 5 i Holbergstuen.
Man skal huske, at på denne tid var København en meget lille by, derfor vil man bemærke, at mange af datidens poeter og digtere har haft deres gang over hele byen, så burde København allerede dengang have været dobbelt så stor.
I porten til naboejendommen, hvor universitets fakultet for jurastuderende indtil 2005 har haft til huse, blev muren i porten i folkemunde kaldt ”grædemuren” det var nemlig her de jurastuderendes karakterer blev slået op i de dertil indrettede glasskabe. Desværre er disse skabe nu blevet nedlagt, grundet vor nye teknologiske tidsalder.
Studenterstuen
Er den første stue man træder ind i når man kommer fra gaden. Navnet stammer fra tiden hvor det hovedsageligt var jurastuderende, jurister, poeter og digtere der kom på stedet. Nævnes kan, H.C. Andersen, Ludvig Holberg også den kendte norske forfatter Axel Sandemose, (Det var ham der skrev janteloven) som vi danskere har taget til os. Sandemose fejrede set andet bryllup her på stedet, og det siges at han blev båret hjem af norske og danske studerende.
Til venstre for indgang ser man ”flygelbordet” idet det har form som et flygel, er det samtidig et minde om den så kendte kapelmester Leo Mathiesen som netop startede sin store karriere her i 1940’erne.
I vinduerne, ser man 4 håndmalede bluindfattede ruder med Kildenymfer og skovguder. Ruderne er originale og stammer helt tilbage fra opbygningen af ejendommen i 1829, men hvorfor det er nymfer og guder der findes på disse, er der ingen forklaring på.
Alle store billeder på væggene er tro kopier af de originale vægmalerier, der fandtes over alt, men med tiden var gået til.
Det store billede med den røde bygning og det grønne træ, er gårdmiljø fra ”Regensen” længere oppe i gaden i nr. 2. ligeledes er billedet med buegangen fra samme bygning med, mod Købmagergade.
Billedet med den gule bygning med bindingsværk, er gårdmiljøet fra den gamle admiral Gjeddes Gård, der stadig ligger skråt over for ”Det lille Apotek” i Store Kannikestræde nr. 10. Denne gård var før 1700-tallet at betragte som herregård, med jordarealer omkring hele kvarteret her. Der findes stadig en gammel nostalgisk krostue med alskens antikviteter, rariteter, vægmalerier og meget mere.
I den bagerste del af ejendommen, findes stadig Københavns ældst bevarede gade fra 1700-tallet med dens ringe bredde på kun 2 ½ meter.
Denne gade er en af de få remisenser fra sidst i 1800-tallet hvor man havde den sidste store brand, hvor det meste af København nedbrændte.
Det skal bemærkes at ejendommen er privatejet, og kan derfor ikke beses.
På billedet til venstre for indgangsdøren, ser man både Rundetårn og Vor Frue Kirke, og man mener at motivet er fra før 1800 og at maleren må have set perspektivet fra Landemærket / Godthersgade, før genopbygningen af København.
Loftslamperne, de 4 med kuplede porcelænsskærme er tidligere originale petroleumslamper, hvor især de 2 med porcelænsbeholdere er rigtig gamle.
Billederne på hver side af buen i væggen er nyere kopitryk det af silkemalerier som befinder sig på Nationalmuseet og viser hvorledes gråbrødre torv og gammeltorv, så ud før den store brand af København.
Holbergstuen
Stuen er opkaldt efter den kendte digter Ludvig Holberg, der skrev et utal af store skuespil, hvor mange gennem tiderne og stadig opføres på det kongelige teater. På væggende ses 3 store gamle malerier med motiver fra skuespillerne, Kejserens nye klæder, Jeppe på bjerget og ………….
I stuen hænger også gamle petroleumslamper, samt en gammel messinglampe, som er bygget af et kompashus fra en gammel skonnert.
I vitrineskabet mellem vinduerne ses bl.a. 2 uerstattelige platmanager fra Carlsberg, men som ikke engang bryggeriet kan oplyse hvorfra de stammer, og til hvilket formål de blev lavet. Endvidere findes en årgangsplatte fra samme bryggeri.
Også i denne stue ses gamle petroleumslamper samt en kobberlampe over bordet i midten (bord 6). Den skulle efter oplysninger være lavet af et kompashus fra en gammel skonnert.
Dørkarmen til køkkenet vidner om at det er en gammel ejendom idet skævhederne kommer af sætningerne i bygningen grundet dårlig fundering. Dette er ret almindeligt i gamle ejendomme, da store dele af København er bygget på opfyld, idet der førhen var mange flere kanaler og vandområder i den indre by.
Det skal også nævnes, at fortællinger siger, at H.C. Andersen stambord er bord nr. 5, det er bordet til venstre før man når tjenernes buffetområde og toiletterne.
Apropos toiletterne, så skal det også nævnes, at de er en atraktin for mange af vores gæster (damerne) hvorfra man ofte høre bemærkningen ”jeg skal lige ud på tronstolen”. Denne opbygning er en af de første hvor man installerede cisterner iden døre i stedet for de gamle ”Das” i baggården, problemet var bare, at man ikke havde taget højde for kloakkerne i gaden, lå i en sådan en højde, at for at få fald på rørene, måtte man hæve cisternerne så de kom over den eksisterende kloakering, derfor opbygningen.
Vi har bibeholdt systemet, da det vidner om en svunden og så vidt vides, er det eneste sted i byen man har bevaret det.
Peter Faber-Stuen
Var oprindelig ”Baren” hvor mange visdomsord er blevet sagt, og stedet hvor også tjenerne opholdt sig, (måske lidt for meget) derfor ses en gammel fåreklokke på væggen til venstre. Klokken er monteret med en snor gennem væggen til køkkenet, og er stadig i brug når der er mad i køkkenet der venter på at blive serveret trækkes der i snoren.
På samme væg ses 12 kopitryk af de første rentegninger af Carstensen Tivoli, i dag ”Tivoli Copenhagen” som den gang beliggende et stykke uden for byen, hvilket i dag er centrum af København, hvilket kan være svært at forestille sig i dag, men siger meget om byens udvikling gennem hundrede af år.
Det var også i denne stue de populære ”spiritusnøgleskabe” hængte. Her kunne man mod køb af en flaske spiritus, få sin egen nøgle til et skab og når man så fik lyst til en drink, evt. med en god ven, komme og benytte sin flaske til denne var tom, og så for at beholde sit skab, købe en ny flaske og starte forfra.
I et af stuens hjørner ses 3 vægmalerier, 1 stort klovnmotiv og to mindre blomstermotiver. De blev til ved, at når kunstneren kom for at få en øl, malede han lidt op motiverne, og så var øllen gratis. Hvor mange øl, malerierne har kastet, melder historien ikke noget om.
På væggene ses også nyere tryk af gamle silkemalerier fra Nationalmuseet visende henholdsvis: Vor frelser kirke – amagertorv – østasiatisk Compagnis Hus, samt portrætter af H.C. Andersen og C.F. Grundtvig.
Baren
I 1985 flyttede baren til den bagerste stue, og de fleste af nøgleskabene flyttedes ligeledes til denne stue. Stuen er tidligere smedeværksted og opstået i forbindelse med udvidelse af de oprindelige restaurantionslokaler først i 1950erne, og det var hertil baren blev flyttet, for til sidst i 1989, helt at blive nedlagt, da man manglede plads til spisende gæster. De gamle nøgleskabe er bevaret, da det er så flot et håndværk med nostalgisk historie og levn fra en svunden tid der bør bevares.
I baren er der på alle vægge motiver udelukkende fra det gamle København frem til 1940erne.
Info
Mange ting er sket gennem de mange år, bl.a. kan nævnes at de første grillkyllinger i København blev serveret her som ”Chicken in Basket” som var en ½ kylling og en håndfuld pommes frites i en kurv med en serviet, og en øl i den anden hånd. En meter øl har man også altid kunne løbe her.
Siden vor overtagelse i 1982 har både lokalerne og menukortet ændret karakter, rummene er blevet mere stueagtige og noget af det helt gamle værtshuspræg er ændret med boghylder og lampetter på væggene, endvidere er baren som oprindelig stod i Peter Faber stuen skiftet ud med små borde, ligesom det bagerste lokale er ændret til serveringslokale, men alle ændringer er foretaget med dyb respekt for fortiden og stedets historie.
Menukortet ”Resepten” er også ændret fra kun at være håndmad og lidt lunt til anretninger og smørrebrød i frokosten og varme retter om aftenen, og diverse menuer, og som vi spøgefuldt bemærker, vi arbejder i en ”niche” vi serverer Dansk mad.
Trods stedets knap 100 siddepladser besøges ”Det lille Apotek” årligt af ca. 70.000 gæster fra alle egner af kloden.
Vi håber med denne lille beskrivelse at de kan eller har dannet dem et indtryk af stedets fortid og lidt nutid, og det måtte glæde os, såfremt vi har kunne vække deres interesse for stedet i tiden fremover.
Vi og vore medarbejdere vil i hvert fald gøre vort til, at det må blive en oplevelse at gæste ”Det lille Apotek” og kunne byde dem velkommen mere end en gang.